Indicatoren Mobiliteit

Koppeling met de doelen van de provincie en Sustainable development goals

In het programma mobiliteit zijn twee doelen opgenomen die raken aan de weergegeven indicatoren:

  • Een dekkend netwerk van publieke mobiliteit bestaande uit trein, bus en hubtaxi van voldoende kwaliteit en veiligheid
  • Iedere inwoner en bezoeker van de provincie Groningen kan gebruik maken van publieke mobiliteit

Het handelingsperspectief van de provincie binnen deze SDG is voornamelijk direct. De provincie gebruikt hiervoor de mogelijkheden in de eigen openbaarvervoerconcessie.
Het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV), de snelle verbindingen op de langere afstanden en de hoogwaardige verbindingen op stadsgewestelijke afstanden, vormen het bovenste niveau van de publieke mobiliteit. HOV geeft een duidelijke structuur aan het gehele netwerk, is betrouwbaar, rijdt vaak, is robuust, luxe, comfortabel en snel. Door verschillende stimuleringsprogramma's wordt actieve mobiliteit gepromoot. De indicator tevredenheid over mobiliteit is ook sterk afhankelijk van perceptie, hierin heeft de provincie voornamelijk een informerende rol, bijvoorbeeld het delen van aanpassingen. 

Wat zien we in de provincie?

De provincie Groningen heeft een actief beleid op duurzaam en actief transport. Zo zijn de doelstellingen onder andere: Een dekkend netwerk van publieke mobiliteit bestaande uit trein, bus en hubtaxi van voldoende kwaliteit en veiligheid. Reizigers geven een hoge waardering aan de publieke mobiliteit inclusief hubs. Uit onderzoek blijkt dat mensen actief gebruik maken van het openbaar vervoer als ze niet meer dan 400 meter van een bushalte wonen. Ongeveer de helft van alle inwoners in Nederland wonen in een straal van 400 meter bij een bushalte. De gemiddelde afstand die inwoners in Groningen moeten afleggen is 2.658 meter. Dit is vergelijkbaar met andere provincies, met een uitzondering van Utrecht. 41,4% van de inwoners geeft aan moeite te ervaren met het bereiken van een of meer voorzieningen, hieronder vallen bijvoorbeeld de supermarkt en de huisarts. Vooral jongeren die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer en ouderen die minder mobiel zijn kunnen moeite hebben met het bereiken van voorzieningen. De file zwaarte (het gemiddelde aantal minuten in de file op rijks en provinciale wegen zijn in de provincie Groningen laag met 202 minuten. Zeker in vergelijking met andere provincies.

Is er sprake van een stijging of een daling?

De afstand die inwoners moeten afleggen naar een bushalte is de afgelopen 5 jaar drastisch afgenomen. Was dit in 2020 nog 10.136 meter is dit in 2024 2.658 meter, echter staat hier een toename van het aandeel inwoners dat aangeeft moeite te ervaren met het bereiken van voorzieningen tegenover. Dit aandeel is met 12,8% toegenomen sinds 2022. Ondanks dat de filezwaarte in de provincie Groningen aan de lage kant is deze wel sterk toegenomen de afgelopen jaren. Zo is deze er verviervoudigd ten opzichte van vorig jaar. In deze indicator zie je ook sterk het afgenomen en toegenomen verkeer tijdens de Coronapandemie terug.

Wat zien we in de gemeenten?

De verschillen tussen de gemeenten zijn groot wat betreft de afstand tot bushalte. Zo is deze in Groningen het kortst met ruim 600 meter en is deze in Westerwolde het langst met ruim 10 kilometer.