Wat zien we?
Wij maken gebruik van circa 100 lichte voertuigen (<3500 kg>) die verschillende soorten brandstof verbruiken. Deze brandstoffen hebben een negatieve impact op het milieu en daarom vinden we het belangrijk om inzicht te hebben in de aantallen voertuigen en de brandstoffen die daarvoor worden gebruikt. In deze monitor geven we dit weer, inclusief de met het gebruik van brandstoffen gepaarde CO2-uitstoot.
Leeftijd
Aan de hand van de leeftijd van de verschillende voertuigen krijgen we inzicht wanneer en hoeveel voertuigen binnen een bepaalde termijn aan vervanging toe zijn. Links staan de nieuwste voertuigen, rechts de oudste; de blauwe staaf(delen) zijn zero- of lage-emissievoertuigen, de grijze staaf(delen) stoten relatief veel CO2 uit. Er is hier de laatste jaren een duidelijke verschuiving te zien naar CO2-arme modellen.
Brandstofverdeling
De grafiek 'brandstofverdeling' toont dezelfde data als de grafiek 'leeftijd', maar nu geaggregeerd naar brandstoftype. Hier is duidelijk te zien dat het gros van de modellen op dit moment nog niet zero-emissie is. De doelstelling van de provincie om in 2030 het volledige wagenpark zero-emissie te halen. Door constante monitoring via de CO2-prestatieladder hebben we dit probleem echter tijdig kunnen ondervangen. De daaruit volgende maatregelen en beleid zorgen ervoor dat onze doelstelling binnen bereik blijft.
Aandeel CO2-uitstoot
Deze grafiek toont het aandeel CO2 per brandstoftype, uitgestoten in tonnen. Het eerste dat opvalt is de dalende turquoise lijn. Dit is de afbouw van fossiele diesel met een relatief hoge CO2-uitstoot per liter. Dit komt door ons beleid om enkel nog HVO-100, oftewel Biodiesel, te gebruiken. Zie over het effect van dit beleid hoofdstuk 2 van het Energiemanagement Actieplan van de CO2-prestatieladder. Het aantal gebruikte liters (bio)diesel is vrijwel niet afgenomen, maar het aantal ton uitgestoten CO2 is door het gebruik van biodiesel met bijna 90% afgenomen.
Verder zien we ook een andere positieve trend. De uitstoot van benzine en CNG, allebei fossiele brandstoffen, nemen langzaam maar zeker af, terwijl de uitstoot van elektriciteit toeneemt. Hier zien we duidelijk het effect van de elektrificatie van het wagenpark. De verwachting is dat, wanneer in de komende jaren meer oude modellen vervangen worden, deze trend nog duidelijker zichtbaar wordt.
CO2-uitstoot totaal
De CO2-uitstoot is enorm gedaald. De voornaamste oorzaak hiervan is het gebruik van HVO100-diesel, dat wordt gemaakt van bijvoorbeeld oud frituurvet. Ondanks de inspanningen van de provincie zien we echter een stabilisatie van de CO2-uitstoot vanaf 2021. Deze vlakke lijn verhult echter dat we sinds 2021 ook meer kilometers zijn gaan rijden om vaker en sneller voor de inwoners van Groningen klaar te staan. Achter deze stabilisatie gaat dus wel een positieve trend schuil.
Trend verbruik
In de grafieken is de ontwikkeling van gebruikte brandstoffen te zien naar volume. Hier valt op dat het aantal liter (benzine, (bio-)diesel) en het aantal kg (waterstof, CNG, LNG) gestaag afneemt, terwijl het verbruik van elektriciteit toeneemt. In de bovenste grafiek is duidelijk te zien dat fossiele diesel is vervangen door biodiesel, en dat het totale volume langzaam maar zeker afneemt. Hetzelfde geldt hier voor het gebruik van benzine. Een dergelijke afname is ook te zien bij CNG, een brandstof die groener is dan LPG, benzine en fossiele diesel, maar nog steeds CO2 uitstoot.
In de laatste grafiek is duidelijk te zien dat het wagenpark meer en meer elektriciteit verbruikt. De verwachting is dat dit in de komende jaren verder zal stijgen, omdat wij in 2030 een zero-emissie wagenpark willen hebben. Een groot deel hiervan zal aangedreven worden op elektriciteit, een kleiner deel op waterstof.
Bron: Provincie Groningen, Energiemanagement Actieplan 2024.