Wat zien we?
Wij maken gebruik van circa 100 lichte voertuigen (minder dan 3500 kg) die verschillende soorten brandstof verbruiken. Veel van deze energiebronnen hebben een negatieve impact op het milieu en daarom vinden we het belangrijk om inzicht te hebben in de aantallen voertuigen en de daardoor gebruikte brandstoffen. In deze monitor geven we dit weer, inclusief de met het gebruik van brandstoffen gepaarde CO2-uitstoot.
Leeftijd
Aan de hand van de leeftijd van de verschillende voertuigen krijgen we inzicht wanneer en hoeveel voertuigen binnen een bepaalde termijn aan vervanging toe zijn. Links staan de nieuwste voertuigen, rechts de oudste; de blauwe staaf(delen) zijn zero- of lage-emissievoertuigen, de grijze staaf(delen) stoten relatief veel CO2 uit. Er is hier de laatste jaren een duidelijke verschuiving te zien naar CO2-arme modellen.
Brandstofverdeling
De grafiek 'brandstofverdeling' toont dezelfde data als de grafiek 'leeftijd', maar nu geaggregeerd naar brandstoftype. Sinds 2024 hebben we bijna evenveel zero-emissie modellen als modellen op fossiele brandstoffen; en met de reeds geleverde en geplande inspanningen zal dit in 2025 doorslaan naar een groter aandeel zero-emissie dan fossiel.
De doelstelling van de provincie is om in 2030 het volledige wagenpark zero-emissie te hebben. Door constante monitoring via de CO2-prestatieladder hebben we er voor gezorgd dat wij samen met materieelbeheer tijdig actie hebben kunnen ondernemen. Daarmee blijft deze doelstelling binnen bereik.
Aandeel CO2-uitstoot
Deze grafiek toont het aandeel CO2 per brandstoftype, uitgestoten in tonnen. Het eerste dat opvalt is de dalende turquoise lijn. Dit is de afbouw van fossiele diesel met een relatief hoge CO2-uitstoot per liter. Dit komt door ons beleid om enkel nog HVO-100, oftewel Biodiesel, te gebruiken. Zie over het effect van dit beleid hoofdstuk 4 van het Energiemanagement Actieplan van de CO2-prestatieladder. Het aantal gebruikte liters (bio)diesel is vrijwel niet afgenomen, maar het aantal ton uitgestoten CO2 is door het gebruik van biodiesel met bijna 90% afgenomen.
Verder zien we ook een andere positieve trend. De uitstoot van benzine en CNG, allebei fossiele brandstoffen, nemen langzaam maar zeker af, terwijl de uitstoot van elektriciteit tot 2023 toenam. Deze uitstoot van elektriciteit zou ook in 2024 toe zijn genomen, ware het niet dat wij sinds dat jaar ons elektriciteitsverbruik ook voor het wagenpark vergroenen. Het gebruik van elektriciteit als brandstoftype is toegenomen, terwijl de uitstoot hiervan is afgenomen. De verwachting is dat, wanneer in de komende jaren meer oude modellen vervangen worden, deze trend voortzet.
CO2-uitstoot totaal
De CO2-uitstoot is enorm gedaald. De voornaamste oorzaak hiervan is het gebruik van HVO100-diesel, dat wordt gemaakt van bijvoorbeeld oud frituurvet. Na een tijdelijke stabilisatie van de CO2-uitstoot vanaf 2021, is de dalende lijn in 2024 weer doorgezet. Dit is opvallend aangezien we sinds 2021 meer kilometers zijn gaan rijden om vaker en sneller voor de inwoners van Groningen klaar te staan.
Trend verbruik
In de grafieken is de ontwikkeling van gebruikte brandstoffen te zien naar volume. Hier valt op dat het aantal liter (benzine, (bio-)diesel) en het aantal kg (waterstof, CNG, LNG) gestaag afneemt, terwijl het verbruik van elektriciteit toeneemt. In de bovenste grafiek is duidelijk te zien dat fossiele diesel is vervangen door biodiesel, en dat het totale volume langzaam maar zeker afneemt. Hetzelfde geldt hier voor het gebruik van benzine. Een dergelijke afname is ook te zien bij CNG, een brandstof die groener is dan LPG, benzine en fossiele diesel, maar nog steeds CO2 uitstoot.
In de laatste grafiek is duidelijk te zien dat het wagenpark meer en meer elektriciteit verbruikt. Het aandeel zonne-energie stijgt gestaag, terwijl de elektriciteit overig niet daalt. Dit komt doordat wij steeds meer met de elektrische voertuigen en elektrische fietsen rijden. Het verbruik van elektriciteit stijgt, maar de uitstoot niet: vanaf 2024 hebben wij het deel elektriciteit dat niet door onszelf is opgewekt verduurzaamd door middel van GVO's. Daarmee is de uitstoot van alle elektriciteit voor het wagenpark teruggebracht naar 0kg. De verwachting is dat het elektriciteitsverbruik van het wagenpark in de komende jaren verder zal stijgen, omdat wij in 2030 een zero-emissie wagenpark willen hebben. Een groot deel hiervan zal aangedreven worden op elektriciteit, een kleiner deel op waterstof.
Bron: Provincie Groningen, Energiemanagement Actieplan 2024.